در کنار تمام فیلم های پرحاشیه سیاسی و حامی فتنه که در سی و دومین جشنواره فیلم فجر به اکران درآمد، به جرات «رستاخیز» را می توان یکی از پرحاشیه ترین فیلمهای اکران شده در جشنواره سی و دوم بود.
به گزارش گروه فرهنگی سراج24؛ فیلمی که به واسطه به تصویر کشیدن چهره قمربنی هاشمی(ع)، حضرت علی اکبر(ع) و حضرت علی اصغر(ع) واکنش های متفاوت و بعضا تندی را به همراه داشت.
در یکی از نخستین سکانسهای، پس از مرگ معاویه در نیمه ماه رجب سال ۶۰ هجرى، یزید به «ولید بن عتبه بن ابى سفیان»، حاکم مدینه، نوشت که از حسین بن على براى خلافت او بیعت بگیرد و به وى فرصت تأخیر در این کار را ندهد. با رسیدن نامه یزید، حاکم مدینه حسین بن على (ع) را خواست و موضوع را با او در میان گذاشت. حسین (ع) که چهره ایشان مشخص نبود و از نمای پشت تصویربرداری شده بود، در پاسخ میفرماید: «به خدا اگر یزید حاکم مسلمین شود، از اسلام کتیبهای بیش نمیماند.» (نقل به مضمون)
پس از این دیالوگ، یکی از سربازان حاکم مدینه که به همراه گروهی دیگر، شمشیر از غلاف بیرون کشیده و آماده فرمان قتل حسین (ع) هستند، با شنیدن نام امام، شمشیرش از ترس بر زمین میافتد و یاران حسین که بیرون از کاخ هستند، با دیدن تجمع سربازان دست به کمان و شمشیر برده، پی به دسیسهای میبرند که سرانجام حضرت عباس (ع) در شمایل جوانی رشید و زیبارو شمشیر کشیده و به کاخ میرود و امام حسین (ع) را تا بیرون از آن همراهی میکند و پس از آن بازگشته و میگوید: «به یزید بگویید، اگر با حسین (ع) بجنگد، باید ابتدا با عباس بجنگد (نقل به مضمون)» که در اینجا تماشاگر درمییابد، چهره حضرت اباالفضل پیش رویش نقش بسته است.
پس از آن نیز، در دهها سکانس در پیش و حین به تصویر کشیدن واقعه عاشورا، چهره حضرت عباس و همچنین نحوه کامل به شهادت رسیدن ایشان به تصویر کشیده میشود و البته در جریان به تصویر کشیدن واقعه عاشورا، چهره حضرت قاسم و حضرت علی اکبر نیز با بیان جملاتی که پیرامون رخصت گرفتن برای جنگیدن یا رجزخوانی برای سپاه یزید به نمایش درمیآید که همین سکانسها واکنش های متفاوتی را حتی از سوی مراجع عظام تقلید نیز در پی داشت.
به عنوان مثال آیت الله مکارم شیرازی در نامه ای خطاب به سازمان سینمایی مراتب انتقاد خود به اکران این فیلم سینمایی را بیان کرده است.
در متن این نامه آمده است: «ریاست محترم سازمان سینمایی کشور جناب مستطاب آقای ایوبی
با اهداء سلام و تحیّت
عدّه قابل توجهی به دفتر ما شکایت کردهاند که چرا در فیلم «رستاخیز» چهره حضرت قمر بنی هاشم و جمعی دیگر از شهدای کربلا (علیهم السلام) به طور مشخص نشان داده شده و میدانیم این کار آثار نامطلوبی دارد و نیز به بعضی از وقایع تاریخی آن ایراد کردهاند. آیا بنا بر این است که سازمان سینمایی قداست مقدّسات را بشکند و از خطوط قرمز بگذرد.»
آیت الله وحید خراسانی، آیت الله علوی گرگانی و آیت الله مقتدایی از دیگر مراجعی هستند که به «رستاخیز» انتقاد کردند.
همچنین عبدالرضا هلالی، حاج منصور ارضی و مجید بنی فاطمه از مداحان اهل بیت به این فیلم سینمایی و به اشتباهات فراوان تاریخی که در «رستاخیز» وجود دارد و همچنین نمایش چهره حضرت ابوالفضل (ع) اعتراض کردند. این اعتراضها آنقدر جدی بود که مداحان برای اعلام نظر خود در مسجد ارک تجمع و سخنرانی نیز کردند. آنها حتی در صحبت هایشان به نوعی اتمام حجت نیز با کارگردان اثر داشتند.
البته ایوبی رئیس سازمان سینمایی همان روزها برای حل مشکل به دیدار مراجع تقلید رفت. وی در یکی از دیدارهایش که با آیت الله مکارم شیرازی داشت درباره احمدرضا درویش گفت: کارگردان فیلم سینمایی «رستاخیز» با قصد قربت و برای خدمت به ساحت مقدس اباعبدالله الحسین(ع) با همکاری دیگر متدینان ایران و شیعیان جهان حدود 10 سال از عمر خود را برای تولید این فیلم صرف کردند که قبل از این دولت کار ساخت این فیلم را به پایان رساندند. بی شک اشکالات و دغدغه های حضرتعالی و دیگر مراجع عظام تقلید، هنگام اکران این فیلم سینمایی در نظر گرفته می شود.
از سوی دیگر آیت الله علمالهدی نیز به کمک احمدرضا درویش شتافت و صبح روز پنج شنبه هشتم اسفندماه در دیدار با مسوولان و سینماگران حاضر در جشنواره فیلم بسیج هنرمندان «اختران» درباره فیلم «رستاخیز»، اظهار کرد: «میبینید بعد از نمایش این فیلم، چقدر حملات به وزارت ارشاد آغاز شده و آنها باید پاسخگو باشند، در حالی که فیلم ارزشمندی است و هنگام ساخت از مقام معظم رهبری استفتاء کردهاند و آقا نوشته اند اگر وهن نباشد، ایراد ندارد که تصویر نشان داده شود و فیلم ساخته شده و حالا همه مداحان روی سر فیلم ریخته اند و بیچاره درویش کارگردان فیلم «رستاخیز» گیر افتاده است.»
علی جنتی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی نیز در رابطه با این فیلم می گوید: «این کار برجستهای است که ۹ سال به طول انجامیده و نشان از پتانسیل سینمای ایران دارد. اینکه فیلمساز جسارت به خرج داده و در عرصههای جدی بخصوص موضوعاتی که مربوط به معارف دینی و تاریخ اسلام است ورود کرده اتفاق خوبی است. فیلمنامه این فیلم را بسیاری از شخصیتهای برجسته و برخی مراجع و علما دیدهاند و برآن مهر تائید گذاشتهاند.»
البته جنتی اعتراض منتقدان را نیز بیدلیل نخواند و همواره بر این نکته تاکید داشت که این نگرانیها برطرف میشود. وی به ویژه درباره مساله نمایش چهره حضرت ابوالفضل (ع) نیز اعلام کرد که باید نمایش چهره ایشان از فیلم حذف شود و چهره معصومین باید حتما در هاله ای از نور نمایش داده شود.
ابراهیم حاتمیکیا نیز نفر بعدی بود که به حمایت از درویش شتافت. او درباره اثر جنجالی احمدرضا درویش گفت: «در تک تک پلان های این فیلم یک انرژی متراکم دیده میشود که قصد قربت داشته است و این عرصه، عرصه سختی است و نباید به گونه ای رفتار شود که کسی جرئت ورود به این عرصه را نداشته باشد. نباید کاری کنیم که دیگر مجال ورود افرادی همچون درویش و کمال تبریزی به وادی های سختی همچون تاریخ تشیع و تاریخ معاصر تنگ شود. من مطمئنم که برادرم احمدرضا درویش با احترام به نظر علما و انجام اصلاحاتی «رستاخیز» را روانه اکران عمومی خواهد کرد و همه باید به او کمک کنیم و گرنه دیگران درباره ما شیعیان فیلم خواهند ساخت.»
تمامی این واکنش ها به فیلم جنجالی درویش در حالی است که اکنون پس از گذشت نزدیک به 8 ماه از اکران آن در جشنواره فیلم فجر، همچنان تکلیف و سرنوشت اکران آن مشخص نیست.
هر چند حجت الله ایوبی در حاشیه مراسم رونمایی از مجموعه مستند آیینهای عاشورایی در مؤسسه رسانههای تصویری در جمع خبرنگاران در رابطه با اکران این فیلم می گوید: «ما همه کارهایی که برای رفع سوءتفاهم از «رستاخیز» ممکن بود را انجام دادیم و دلیلی برای اکران نشدنش وجود ندارد و صاحبان فیلم برای اکران آن برنامههای دیگری دارند.»
احمدرضا درویش نیز چندی پیش در رابطه با زمان اکران فیلم گفته بود: «در حال حاضر تهیه کنندگان این فیلم سینمایی مشغول برنامهریزی برای اکران هستند و هنوز نمیتوانم خبر قطعیای درباره زمان اکران این فیلم سینمایی بدهم؛ چراکه من هم اطلاعات دقیقی از برنامهریزی تهیهکنندگان در اینباره ندارم.»
حال و با تمامی این تفاسیر باید منتظر ماند و دید چه سرنوشتی در انتظار اکران آخرین اثر احمدرضا درویش خواهد بود؟!